Дисконтна (клубна) картка − це карта, яка емітується, розповсюджується нефінансовими установами (компаніями, об'єднаннями покупців, клубами і т.д.), яка підтверджує, що її пред'явник має право на отримання відповідних послуг, знижок тощо від цих установ. Які особливості обліку дисконтних карт?
Слід зазначити, що відповідно до абз. 2 п. 1.3 Положення НБУ "Про проведення операцій з використанням спеціальних платіжних засобів" від 30.04.2010 р. № 223, вимоги цього документа не поширюються на суб'єктів господарювання, які здійснюють випуск телефонних, транспортних, паливних, дисконтних та інших карт, що не відносяться до платіжних і призначені для фіксування в електронному вигляді заборгованості емітента перед держателем таких карт за попередньо оплачені товари (послуги), і на операції, які здійснюються з їх використанням.
Організаційні моменти випуску дисконтних карт, надання знижок і бонусів по ним, зміни роздрібних цін при продажу за дисконтними картками повинні бути відображені в наказі керівника підприємства. Крім того, необхідно прийняти Положення про продаж товарів, послуг за дисконтними картками. У ньому слід викласти всі організаційні моменти і акцентувати увагу на тому, що дисконтна карта є власністю продавця, а покупець − її користувач. Це дозволить не вважати поставкою товару передачу дисконтної картки покупцеві, а значить не нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ.
Витрати на створення (придбання) дисконтних карт безпосередньо пов'язані з госпдіяльністю підприємства. Вони згідно з П(С)БУ 16 та пп. «з» пп. 138.10.3 Податкового кодексу України (далі − ПКУ) включаються до витрат на збут як витрати на маркетинг і рекламу на дату визнання витрат і підлягають відображенню в рядку 06.2 Декларації з податку на прибуток. Підприємство має право на податковий кредит з ПДВ.
Дисконтні картки можуть отримати не тільки фізособи, а й підприємства. Згідно з наказом Мінфіну «Про затвердження змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку» від 27.06.2013 р. № 627, для одержувача дисконтна карта не вважається електронними грошовими коштами.
Тепер про реалізацію товарів і послуг за дисконтними картками. Оскільки продавці товарів, які продаються вроздріб, згідно з п. 11 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі − Закон про РРО) зобов'язані проводити розрахункові операції через РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості, то знижки вводяться ними в РРО. У наказі керівника і в Положенні про продаж товарів за дисконтними картками вказано − дисконтні карти персоніфіковані або на пред'явника. При персоніфікації дисконтних карт виникає ПДФО. Згідно з пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ дохід виникає як додаткове благо у вигляді суми знижки на товари, роботи і послуги. Якщо дисконтні карти на пред'явника, то оподаткування ПДФО суми знижки немає.