Огляд законодавства

Огляд законодавства за липень 2021 року

Податки

ПДВ

Державна податкова служба України нагадала, що до 01 січня 2015 року норми пункту 200.4 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) передбачали можливість бюджетного відшкодування ПДВ у разі отримання від нерезидента послуг на митній території України. Сума такого відшкодування дорівнювала сумі податкового зобов’язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем послуг.

Проте відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII цей пункт було викладено в новій редакції, і вже понад шість років законом не передбачено бюджетного відшкодування за такої обставини щодо взаємовідносин із нерезидентом, який не зареєстрований платником ПДВ.

Але, як засвідчують дані поданих податкових декларацій з ПДВ, окремі платники податків продовжують керуватися нормами, які давно втратили чинність.

Тому з метою уникнення негативних наслідків податківці звернули увагу: зважаючи на норми пп. «б» п. 200.4 ПКУ платник податку не може задекларувати до бюджетного відшкодування суми ПДВ, нараховані за операціями із отримання послуг від нерезидента, не зареєстрованого як платник ПДВ, місце постачання яких розташовано на митній території України, оскільки такі суми не сплачуються постачальнику послуг чи до Державного бюджету України.

Облік і звітність

Міністерство фінансів України наказом від 21.07.2021 р. № 408 внесло зміни до Методичних рекомендацій щодо застосування регістрів бухгалтерського обліку.

Документ містить низку новацій.

1. Підприємства, які складають фінзвітність за МСФЗ, можуть застосовувати норми Методичних рекомендацій № 356, якщо вони не суперечать МСФЗ.

2. Регістри бухобліку можна складати у паперовій або в електронній формі, проте вони повинні мати обов'язкові реквізити.

3. Регістри бухобліку (журнали, відомості, таблиці аналітичних даних, аркуші-розшифровки тощо) за всіма господарськими операціями заповнюють у гривнях і копійках, а регістри, що, крім того, ведуться окремо за операціями в іноземних валютах, – у відповідних вимірниках іноземної валюти.

4. Підприємства, враховуючи особливості своєї діяльності і технології обробки облікових даних, можуть додатково розробляти власні облікові регістри, які повинні містити обов'язкові реквізити, та затверджувати їх у розпорядчому документі про організацію бухобліку.

5. Якщо вносяться зміни до Плану рахунків та Інструкцію про його застосування № 291, підприємство за потреби приводить у відповідність до таких змін свої облікові регістри.

6. Затверджені нові редакції таких форм, як:

  • журнали із 1-го по 7-ий;
  • відомість № 8 позабалансового обліку;
  • аркуш-розшифровка за дебетом рахунку;
  • бухгалтерська довідка до Журналу;
  • головна книга;
  • реєстр депонованої заробітної плати.

Також в порядки заповнення облікових регістрів внесені точкові зміни та уточнення.

Контроль і відповідальність

Президент України підписав Закон «Про внесення зміни до розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо виключення можливості здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель» № 1599-ІХ, який Верховна Рада ухвалила 01 липня.

Відповідно до закону на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, змінено підхід до закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для виконання заходів із запобігання виникненню та поширенню COVID-19.

Зокрема, без застосування процедури публічних закупівель здійснюватиметься закупівля лікарських засобів, вакцини або інших медичних імунобіологічних препаратів, витратних матеріалів для надання медичної допомоги хворим та медичних виробів для вакцинації від COVID-19, медичного обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, систем постачання медичних газів. Перелік лікарських засобів та порядок їх закупівлі затверджуватимуться Кабміном.

За результатами закупівлі замовник повинен оприлюднити звіти про укладання договору про закупівлю та його виконання, а також договір про закупівлю з усіма додатками до нього.

За процедурою спрощених публічних закупівель здійснюватиметься закупівля необхідних для вказаних цілей товарів та послуг.

Закон набирає чинності на наступний день після опублікування.

Фінансові ринки

Національний банк України постановою «Про затвердження Змін до Правил визначення платіжних ознак та обміну банкнот, розмінних та обігових монет національної валюти України» від 18.06.2021 р. № 55 скоригував Правила визначення платіжних ознак та обміну банкнот, розмінних та обігових монет національної валюти України.

По-перше, уточнили, що навмисно пошкоджені з метою вчинення кримінального правопорушення банкноти – неплатіжні банкноти, які складені/склеєні з неплатіжних частин від:

  • різних справжніх банкнот;
  • різних справжніх банкнот та частин від виробів, схожих за дизайном на банкноти, на яких немає імітації елементів захисту, та/або смуг звичайного паперу.

По-друге, до неплатіжних банкнот (монет) відносять справжні банкноти (монети), що не можуть використовуватися за всіма видами платежів, а також для зарахування на рахунки, вклади, акредитиви та для переказів у зв’язку з набуттям у процесі обігу або неналежного зберігання ознак зношення та пошкодження, які не відповідають установленим НБУ критеріям, а також:

  • навмисно пошкоджені з метою вчинення кримінального правопорушення банкноти;
  • банкноти (монети), які вилучені НБУ з обігу;
  • зразки банкнот;
  • банкноти, погашені штампами або написами «до обміну», «неплатіжна»;
  • монети, які мають одну або більше з таких ознак: механічні пошкодження (надрізані, з отворами, з видаленою частиною, розділені на частини), з повністю відсутніми зображеннями аверсу та/або реверсу.

По-третє, придатні до обігу монети можуть мати одну або більше з ознак, що не перешкоджають без сумніву визначити справжність та номінал монети:

  • потемніння поверхні;
  • невеликі механічні пошкодження (подряпини, вм’ятини);
  • точкова корозія поверхні/елементів дизайну;
  • забруднення у вигляді локальних плям, дрібних крапок.

По-четверте, до зношених монет належать монети, які мають одну або більше з ознак пошкодження, які не перешкоджають без сумніву визначити справжність та номінал монети:

  • погнуті або деформовані таким чином, що унеможливлює їх машинний підрахунок;
  • із спотвореними та частково збереженими зображеннями аверсу та/або реверсу внаслідок тривалого перебування в обігу, впливу навколишнього середовища та/або дії води/хімічних речовин/вогню (утворення корозійних раковин, зміна кольору, оплавлення).

Судова практика

Велика Палата Верховного Суду України в постанові від 8 червня 2021 року у справі № 487/8206/18 (провадження № 14-164цс20) сформулювала висновок щодо правильного застосування положень трудового законодавства, а саме п. 4 ч. 1 ст. 40 КЗпП (звільнення працівника за прогул) у поєднанні з положеннями ч. 1. ст. 181 цього Кодексу (порядок надання відпустки для догляду за дитиною), у контексті обов'язковості для працівника дочекатися наказу роботодавця про таку відпустку для можливості скористатися цією соціальною гарантією.

Було зазначено, що право на отримання відпустки без збереження заробітної плати для догляду за дитиною вважається реалізованим з моменту подання працівником належним чином оформленої заяви з доданими до неї відповідними підтвердними документами, а тому незаконним є звільнення за прогул працівника, який належним чином подав таку заяву, тобто повідомив роботодавця про волевиявлення щодо отримання відпустки для догляду за дитиною та у зв'язку із цим не вийшов на роботу у вказану ним дату.

ВП ВС орієнтувалася на те, що ч. 1 ст. 181 КЗпП визначено саме порядок надання указаних відпусток, а не права та обов'язки учасників трудових відносин у зазначеному процесі. Для реалізації права на відпустку без збереження заробітної плати працівнику необхідно підтвердити факт хвороби дитини медичним висновком, оформити своє волевиявлення у відповідній письмовій заяві та повідомити про свій намір роботодавця.

У разі дотримання цього порядку працівник вважається таким, що реалізував гарантоване державою право на отримання відпустки без збереження заробітної плати. Кадрове оформлення (видача відповідного наказу роботодавця) поданої заяви про відпустку не є юридичним фактом, з яким пов'язується виникнення у працівника права на відпустку.

Праця та заробітна плата

Державна служба України з питань праці відповіла на таке запитання: «Якщо жінка, яка прийнята на нову роботу, не скористалася на попередній роботі правом на соціальну відпустку за двома підставами: як мама, що має двох дітей до 15 років та яка виховує дітей сама. Чи має вона право скористатися цією відпусткою на новому місці роботи, чи їй повинні були виплатити компенсацію за невикористану відпустку?».

Жінці, яка працює і має двох або більше дітей віком до 15 років, або дитину-інваліда, або яка усиновила дитину, матері інваліда з дитинства підгрупи A I групи, одинокій матері, батьку дитини або інваліда з дитинства підгрупи A I групи, який виховує їх без матері (у тому числі у разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), а також особі, яка взяла під опіку дитину або інваліда з дитинства підгрупи A I групи, чи одному із прийомних батьків надається щорічно додаткова оплачувана відпустка тривалістю 10 календарних днів без урахування святкових і неробочих днів. За наявністю декількох підстав тривалість додаткових відпусток не може перевищувати 17 календарних днів.

Зазначена відпустка не належить до виду щорічних і надається в будь-який час протягом календарного року незалежно від відпрацьованого часу й дати народження дитини. Відпустка є оплачуваною і надається певній категорії осіб, зокрема, одиноким матерям і батькам, опікунам, жінкам, які виховують дітей-інвалідів або усиновили дитину тощо, з метою належного поєднання їх трудової діяльності з виконанням сімейних обов’язків.

Така відпустка надається в обов’язковому порядку за бажанням працівника.

Законодавством не передбачено строку давності, після якого втрачається право на додаткову соціальну відпустку працівникам, які мають дітей. Тому, якщо працівник з якихось причин не скористався цим правом і не використав цю відпустку за минулий рік або ж за кілька попередніх років, то він має право використати цю відпустку, а в разі звільнення, незалежно від підстав, йому має бути виплачена компенсація за всі не використані дні відпустки згідно із ст. 24 Закону «Про відпустки».

У разі звільнення працівника, у якого є право на таку додаткову відпустку, йому виплачується компенсація за невикористані дні відпустки.

Таким чином, у разі звільнення з попереднього місця роботи роботодавець повинен виплатити компенсацію за невикористані дні відпустки.

Інше

Міністерство інфраструктури України оприлюднило проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за використання автомобільних доріг загального користування» (далі – проєкт акта).

Законопроєктом передбачається:

  • встановлення плати за користування автомобільними дорогами загального користування державного значення транспортними засобами з повню масою 12 т і більше незалежно від країни реєстрації транспортного засобу;
  • запровадження системи контролю за рухом транспортними засобами за допомогою пристрою, який використовують для визначення напрямку та відстані маршруту рух транспортного засобу, та веденням електронної системи плати за користування автомобільними дорогами;
  • кошти, отримані за справляння плати за користування автомобільними дорогами загального користування державного значення та кошти від санкцій за порушення порядку справляння такої плати, направляються до державного дорожнього фонду;
  • встановлення основних обов’язків щодо впровадження, утримання та розвиток системи справляння плати за використання автомобільних доріг загального користування транспортними засобами, а також доступу до неї;
  • забезпечення належного контролю за дотриманням законодавства щодо сплати за користування автомобільними дорогами.
На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра