Огляд законодавства

12-16 березня 2018 року. Президент України підписав Закон про товариства з обмеженою відповідальністю

Президент України підписав Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» від 06.02.18 р. № 2275-VIII. Новий закон має суттєво покращити правове регулювання діяльності ТОВ та усунути прогалини в цій сфері.

Зокрема, законом запроваджено корпоративний договір, за яким учасники товариства зобов’язуються реалізовувати свої права та повноваження певним чином або утримуватися від їх реалізації. Його неодмінно слід вчинити письмово і він є безвідплатним. Зокрема, корпоративний договір може передбачати умови або порядок визначення умов, на яких учасник має право або зобов’язаний купити чи продати частку у статутному капіталі (її частину), а також визначати випадки, коли таке право або обов’язок виникає.

Також законом оновлено порядок внесення вкладу у зв’язку зі створенням товариства. Кожен учасник повинен буде повністю внести свій вклад протягом шести місяців з дати держреєстрації товариства, якщо інше не передбачено статутом. Якщо ж учасник прострочив внесення вкладу чи його частини, виконавчий орган товариства має надіслати йому письмове попередження про прострочення. Коли учасник товариства не внесе вклад для погашення заборгованості протягом наданого додаткового строку, то загальні збори учасників зможуть прийняти рішення про виключення такого учасника з товариства.

Відповідно до нового закону у разі смерті або припинення учасника товариства його частка буде переходити до його спадкоємця чи правонаступника без згоди інших учасників товариства.

Крім того, учасник товариства, частка якого у статутному капіталі товариства становить 50 або більше відсотків, зможе вийти з товариства за згодою інших учасників.

У новому законі чітко прописані правила, що стосуються дивідендів. Так, їх зможуть виплачувати за будь-який період, що є кратним кварталу, якщо інше не передбачено статутом.

Кабінет Міністрів України постановою «Про затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб'єктам господарювання на проведення наукових досліджень, технічний розвиток та інноваційну діяльність» від 07.02.18 р. № 118 затвердив критерії, за якими визначатимуть, чи зможе юридична особа отримати допомогу держави на проведення наукових досліджень, технічний розвиток та інноваційну діяльність.

Документом також установлено максимальні розміри цієї держдопомоги. Зокрема, суб’єкти малого та середнього підприємництва можуть отримати компенсацію 50% витрат на інноваційну діяльність. А витрати на проведення техніко-економічного обґрунтування компенсують у розмірі: 70% — суб’єктам малого підприємництва, 60% — суб’єктам середнього підприємництва та 50% — суб’єктам великого підприємництва.

Варто відзначити, що один і той самий суб'єкт господарювання може отримувати держдопомогу за кількома програмами державної допомоги та/або індивідуальної державної допомоги.

Кабінет Міністрів України постановою «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері освітньої діяльності, що підлягає ліцензуванню, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Міністерством освіти і науки, обласними, Київською міською державними адміністраціями» від 28.02.18 р. № 127 затвердив критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності в сфері освітньої діяльності, що підлягає ліцензуванню, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Міністерством освіти і науки, обласними, Київською міською державними адміністраціями.

Такими критеріями є:

  • строк провадження освітньої діяльності;
  • дотримання вимог ліцензійних умов провадження освітньої діяльності.

Відповідно до цих критеріїв визначатимуть три ступені ризику — високий, середній та незначний. До закладів із високим ступенем ризику відносять такі, які проводять діяльність у сфері освіти менш ніж 4 роки або протягом останніх трьох років допустили порушення вимог ліцензійних умов провадження освітньої діяльності. Такі заклади перевірятимуть не частіше одного разу на два роки. Середній ступень ризику нададуть закладам, які працюють у сфері освіти від 4 до 10 років або допустили порушення ліцензійних умов протягом останніх п'яти років. Їх перевірятимуть не частіше одного разу на три роки. Усі інші заклади освіти, ступень ризику яких буде визначений як незначний, перевірятимуть не частіше одного разу на п'ять років.

На думку урядовців, прийняття постанови сприятиме удосконаленню та спрощенню системи державного нагляду, підвищенню об’єктивності, прозорості, а також більш ефективному та прогнозованому проведенню перевірок у сфері освіти.

Державна фіскальна служба України в індивідуальній податковій консультації «Щодо категорії осіб, які не є платниками податку на прибуток з ціллю визначення різниць відповідно до пп. 140.5.10 ПКУ» від 27.02.18 р. № 792/6/99-99-15-02-02-15/ІПК повідомила, що на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) нерезидентам, у т.ч. особам, які мають податкову адресу (місцезнаходження) на території ВЕЗ «Крим», платник податку на прибуток має збільшити фінансовий результат до оподаткування.

Водночас, якщо така допомога надається прибутківцям, які здійснюють свою діяльність на період проведення АТО на тимчасово окупованій території або в населених пунктах на лінії зіткнення, збільшувати фінрезультат не потрібно. Щоправда, за умови, що такі прибутківці із зони АТО сплачують податок на загальних умовах.

Державна фіскальна служба України в листі «Щодо розрахунку річного доходу для визначення податкового (звітного) періоду з податку на прибуток при переході зі спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування» від 23.02.18 р. № 744/6/99-99-15-02-02-15/ІПК повідомила: проведення камеральної перевірки протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання декларації, можливе лише в разі фактичного подання податкової декларації.

В інших випадках (наприклад, якщо декларацію взагалі не подали) камеральну перевірку проводять із застосуванням загальних строків давності, передбачених податковим законодавством. Тобто не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.

Міністерство фінансів України у листі «Щодо відображення в бухгалтерському обліку інформації про створення державних матеріальних резервів» від 07.10.17 р. № 35220-03-2/34052 повідомило, що створення державних матеріальних резервів слід відображати на субрахунку 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів». Своєю чергою, держрезерв є особливим держзапасом матеріальних цінностей. Тому для обліку створення та використання матрезервів слід керуватись нормами Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 «Запаси».

Слід нагадати, що операції з оприбуткування та списання запасів відображаються в бухобліку суб'єктів держсектору відповідно до глави 3 Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 29.12.15 р. № 1219.

Міністерство фінансів України у листі «Про подання фінансової звітності за МСФЗ підприємствами, які вперше застосовують МСФЗ з датою переходу 01.01.2018» від 27.02.18 р. № 35210-06-5/5570 повідомило, що компанії, які обрали дату переходу на МСФЗ 01.01.18 р., у 2018 р. можуть складати фінансову звітність ще за національними стандартами. Ця фінзвітність (проміжна та річна) підлягатиме трансформації для забезпечення порівняльності першої МСФЗ-звітності в 2019 р.

Нагадаємо: МСФЗ 1 чітко говорить, що комплект першої фінзвітності за МСФЗ включає (§ 21 МСФЗ 1):

  • вступний баланс на дату переходу;
  • порівняльну фінзвітність (2017 р. чи 2018 р. залежно від обраної дати, тобто фінзвітність за звітний період, що передує першому);
  • першу фінзвітність за МСФЗ разом із примітками до неї (за 2018 р. чи 2019 р. залежно від дати переходу).

Міністерство соціальної політики України листом «Щодо права жінки на першочергове використання соціальної додаткової відпустки на дітей» від 06.02.18 р. № 204/0/101-18/284 повідомило, у якому порядку слід надавати соціальні додаткові відпустки на дітей. Законодавством не встановлено вимоги визначення періоду надання такої відпустки в графіку відпусток. Утім, для уникнення накопичення цих відпусток і раціонального планування роботи підприємства, на думку відомства, сторонам трудового договору доцільно погоджувати надання «дитячих» відпусток окремим рядком у графіку відпусток.

Слід нагадати, що відповідно до ст. 19 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР жінці, яка працює і має двох чи більше дітей віком до 15 років, або дитину з інвалідністю, або яка усиновила дитину, матері особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи, одинокій матері, батьку дитини чи особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи, який виховує їх без матері (у тому числі в разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), а також особі, яка взяла під опіку дитину, або особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи, чи одному із прийомних батьків надається щорічно додаткова оплачувана відпустка тривалістю 10 календарних днів без урахування святкових і неробочих днів.

Така відпустка надається в обов'язковому порядку за заявою працівника один раз на календарний рік.

Також відомство зауважує, що чинним законодавством не передбачено строку давності, після якого працівник втрачає право на додаткові соціальні відпустки. Якщо він з якихось причин не скористався своїм правом на таку відпустку за попередній рік чи за кілька років, то він має право використати її (у тому числі і всі разом), а в разі звільнення, незалежно від підстав, йому має бути виплачено компенсацію за всі невикористані дні цієї відпустки.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра