Огляд законодавства

15 – 19 березня 2021 року. Київ знову запроваджує суворі карантинні обмеження

Київська міська рада повідомила, що у зв’язку з погіршенням ситуації із захворюваністю на коронавірус у столиці з 20 березня до 9 квітня Київ запроваджує суворі карантинні обмеження. Про це мер міста Віталій Кличко заявив під час онлайн-брифінгу.

«Хочу звернутися до вас із терміновою важливою інформацією. У Києві за минулу добу знову понад тисяча нових випадків захворювання на коронавірус. Збільшується кількість госпіталізованих пацієнтів. За добу з діагнозом «коронавірус» у лікарні потрапили 148 людей. А ще – хворі з підозрою на COVID-19, пацієнти з пневмоніями та грипом. На сьогодні в лікарнях – понад 3300 хворих на коронавірус! Заповненість ліжок у медзакладах міста – вже понад 70 відсотків. Ситуація з розповсюдженням вірусу – без перебільшення – загрозлива. Уряд поки не відніс Київ до «червоної» зони. Ми перебуваємо в «помаранчевій», – сказав Віталій Кличко.

Він нагадав, що столиця зверталася до Кабінету Міністрів України з проханням розширити перелік обмежень, що діють у «помаранчевій» зоні. Оскільки з 17 лютого цього року це – в компетенції Уряду.

«На жаль, нас не почули. Кабмін умив руки і залишив місцеву владу сам-на-сам із розв’язанням ситуації. І оскільки прем’єр вчора заявив, що владі на місцях, мовляв, не заважають ухвалювати певні рішення, ми розцінюємо це як право оперативно реагувати на ситуацію. А ситуація складна, і може стати катастрофічною. Я зараз нікого не лякаю. Але закликаю всіх усвідомити це!» – наголосив мер Києва.

За словами Віталія Кличка, аби призупинити стрімке розповсюдження коронавірусу, комісія з надзвичайних ситуацій міста ухвалила рішення про запровадження суворих карантинних обмежень.

«Із нуля годин 20 березня – тобто в ніч із п’ятниці на суботу – Київ запроваджує суворі карантинні обмеження. Бо нам треба рятувати здоров’я і життя людей! Буде заборонена робота закладів культури. Будуть зачинені кінотеатри, театри, музеї, концертні зали. Робота торговельно-розважальних центрів. Окрім продуктових магазинів, аптек, зоомагазинів, магазинів з продажу засобів гігієни та побутової хімії. Також підпадає під заборону проведення релігійних богослужінь, якщо не забезпечена площа приміщення не менше 10 квадратних метрів на одну особу. Заборонено проведення масових заходів (розважальних, спортивних, культурних, рекламних та інших). А також – присутність глядачів на спортивних змаганнях. Останнє стосується також і сьогоднішнього великого футбольного матчу, що відбудеться в Києві», – повідомив Віталій Кличко.

Заклади громадського харчування працюватимуть винятково на замовлення «із собою». Автозаправні станції обслуговуватимуть клієнтів з дотримання суворих норм та без роботи кафе. Перукарні, салони краси працюватимуть за попереднім записом. Як і фітнес та спортивні зали, але без групових занять.

Також поки працюватимуть дитячі садочки. Школи після канікул повернуться до навчання, але дистанційно.

Усі підприємства та організації бюджетної сфери переходять на дистанційну роботу.

Приватний бізнес також повинен максимально перейти на дистанційну форму роботи. Окрім підприємств критичної інфраструктури.

Громадський транспорт столиці працюватиме у звичному режимі з дотриманням суворих норм перевезення пасажирів та маскового режиму та заповненістю місць для сидіння на 50%.

«Ці обмеження ми запроваджуємо на три тижні – до 09 квітня включно. Я закликаю всіх поставитися свідомо та відповідально до ситуації та дотримання обмежень, які будуть запроваджені! Нам потрібно виграти час і зробити все, щоб не сталося колапсу медичної системи, щоб не наражати на небезпеку життя людей!» – наголосив Віталій Кличко.

Державна податкова служба України в категорії 101.04 «ЗІР» відповіла на запитання «Чи включаються до бази оподаткування ПДВ кошти, отримані в результаті заокруглень відповідно до постанови Правління НБУ «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів?».

Пунктом 4 постанови Правління НБУ «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів» від 15.03.2018 р. № 25 (далі – Постанова № 25) встановлено обов’язок юридичним особам незалежно від організаційно-правової форми та форми власності і фізичним особам, які здійснюють підприємницьку діяльність, з 01.07.2018 р., у випадку відсутності монет дрібних номіналів, проводити заокруглення загальних у чеку сум розрахунків готівкою за товари (роботи, послуги) та загальних сум розрахунків в акті про видачу коштів чи іншому документі, що оформляється під час повернення коштів у разі повернення товару, за правилами, встановленими вказаним пунктом.

Під заокругленням (округленням) слід розуміти математичну операцію, яка полягає в заміні числа в бік збільшення або зменшення з відповідною точністю.

Заокруглення не є знижкою або надбавкою, рекламою або стимулюванням продажу товарів (робіт, послуг) у значенні цих термінів, визначених законодавством України.

Відповідно до пп. 194.1.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) податок на додану вартість (далі – ПДВ) становить 20, 7 і 14% бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.

Згідно з пп. «а» і «б» п. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об’єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об’єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Підпунктом 188.1 ПКУ визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається на основі їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, ПДВ та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками – суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижчою ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижчою звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижчою балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – на основі звичайної ціни), за винятком:

  • товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;
  • газу, який постачається для потреб населення;
  • електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань.

Отже, кошти, отримані в результаті заокруглень відповідно до Постанови № 25, не включаються до бази оподаткування ПДВ.

Міністерство юстиції України розповіло, що робити, якщо роботодавець «забув» розрахувати працівника в день звільнення.

Працівник, якому не виплатили заробітну плату, має право не тільки стягнути саму заборгованість, але також середній заробіток за період затримки розрахунку, а також компенсацію втрати невиплачених доходів.

Стаття 175 Кримінального кодексу України передбачає кримінальну відповідальність за безпідставну невиплату заробітної плати у вигляді штрафів аж до позбавлення права обіймати певні посади або провадити певну діяльність на строк до трьох років.

Відсутність грошей у роботодавця не є поважною причиною для невиплати заробітної плати працівнику.

Стягнути заборгованість із заробітної плати можна двома способами. Це досудовий і судовий порядок.

У досудовому порядку варто звертатися до комісії з трудових спорів (якщо вона створена на підприємстві). Якщо такої комісії немає або вона не створена – необхідно звертатися зі скаргою на роботодавця в Державну службу з питань праці. Територіальні відділення Держпраці існують у всіх областях України. Цілком ймовірно, що після того, як ви звернетеся до них зі скаргою на роботодавця, вам буде виплачена заробітна плата і не доведеться додатково звертатися до суду. Це істотно заощадить ваш час і ви досягнете результату набагато швидше.

Якщо досудовий порядок не дав бажаного результату, залишається тільки один шлях – звертатися до суду. Для цього потрібно:

  • для початку – звернутися письмово із заявою до роботодавця з вимогою виплатити заробітну плату. Таку заяву потрібно відправити поштою рекомендованим листом і залишити собі чек та копію такої заяви. Можна також здати заяву в канцелярію роботодавця;
  • звернутися із заявою на ім’я роботодавця про видачу довідки про нараховану, але невиплачену заробітну плату. Якщо з якоїсь причини роботодавець не надав ці документи, то тоді потрібно звернутися до Пенсійного фонду і взяти довідки за формами ОК5 і ОК7. З цих документів буде видно, по-перше, офіційну заробітну плату працівника, а також яке підприємство платило соціальні внески за цього найманого працівника;
  • якщо у працівника на руках є трудова книжка із записом про останнє місце роботи, наказ про прийняття на роботу і наказ про звільнення, копії таких документів також будуть додаватися до заяви в суд. Якщо таких документів немає, то тут доведеться обійтися тільки довідками ОК5 і ОК7;
  • найважливіше – скласти позовну заяву до суду або заяву про видачу судового наказу. До речі, остання, так званий наказовий порядок, подається в тому випадку, коли позовні вимоги беззаперечні. Тобто, якщо роботодавець не заперечує суму заборгованості і згоден з нею. Такі суперечки розглядаються набагато швидше. За п’ять днів ви вже можете отримати судовий наказ, який є виконавчим документом та подається до виконавчої служби для примусового виконання;
  • якщо є які-небудь суперечки про суму заборгованості, доведеться звертатися з повноцінною позовною заявою. Такі трудові суперечки можуть розглядатися за спрощеним порядком, але термін розгляду не повинен перевищувати 60 днів.

Будь-які терміни давності на такі суперечки не поширюються, тобто, стягнути заробітну плату можна і через п’ять років з моменту, як її не виплатили. Крім того, позивачі за законом в таких суперечках звільнені від сплати судового збору.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра