Якщо всі процеси в компанії налаштовані та працюють як єдиний механізм з оптимальним використанням ресурсів – усі у виграші: і клієнт, і виконавець, а отже, прибутки зростають у геометричній прогресії. Саме з цією метою в діяльність компаній упроваджують технологію кайдзен, яка фактично уособлює сукупність методів покращання й оптимізації бізнесу. Про доцільність її впровадження та основні складники – далі.
Принципи методики кайдзен
Наріжний принцип методики кайдзен – щоденне вдосконалення всіх напрямів діяльності і безперервний процес саморозвитку. А втім, можна виокремити низку допоміжних принципів.
- Головне – задовольнити потреби клієнта.
- Проблеми необхідно визнавати і вирішувати.
- Керівник повинен брати участь у виконанні проєктів і бути долученим до діяльності компанії безпосередньо частіше.
- Інформація про компанію має бути відкритою.
- Якість у пріоритеті.
- Стандартизація високих результатів.
- Мотивація на результат.
Реалізація кайдзен
Реалізація кайдзен і підтримування цієї практики в компанії не потребує особливого фінансування. Цю методику можна застосовувати в компанії будь-якого розміру і для будь-яких галузей. У процес безперервного вдосконалення залучаються абсолютно всі.
Кайдзен робить компанію, управлінця та фахівця гнучкими: у разі потреби оперативно перебудуватися під нові завдання буде не складно, робота не буде паралізована зовнішніми змінами і форс-мажорами. Крім того, кайдзен дає змогу економити на штаті: у таких компаніях кількість співробітників на 10–50% менше, тому що завдяки особливому мисленню будь-яка проблема вирішується оперативно і в найоптимальніший спосіб.
Керівник компанії, що працює за принципами кайдзен, повинен добре розуміти внутрішні й зовнішні процеси, збирати інформацію «у полі», тобто брати участь у робочих ситуаціях, а не довіряти звітам, тому що вони проходять через співробітників і відображають їхнє бачення. Коли керівник відстороняється від процесів, співробітників і реальних проєктів, починаються розпад у колективі, проблеми з контрагентами, погіршення алгоритмів роботи і зростання витрат.
Кайдзен не працює примусово: тільки зміна мислення дає змогу реалізовувати його принципи. І потрібне підкріплення – матеріальні та нематеріальні стимули. Від кайдзен не можна чекати швидких результатів – це процес формування нових цінностей і культури в компанії, який триває роки.
Концепція безперервного вдосконалення не має на увазі досягнення прийнятного рівня і заморожування процесів у цьому стані. У такого підходу є прагматичні обґрунтування. Світ, ринок, споживачі – усе змінюється щодня і безперервно, тому компанія або фахівці не можуть дозволити собі міняти щось глобально на кілька років уперед періодично у визначений час.
Безперервні зміни більше не повинні сприйматися як стрес – у сучасному світі це нормальний стиль життя і для компанії, і для людини. І щоб філософія кайдзен дійсно могла реалізовуватися, необхідна постійна психологічна та організаційна робота зі співробітниками й керівництвом.
Компаніям, які стикаються зі зростанням конкуренції і споживчих вимог, кайдзен допоможе бути на крок попереду. Однак варто пам’ятати, що ця система вимагає постійної роботи, крокові поліпшення потрібно впроваджувати щодня. Вони можуть бути незначними окремо, але в сукупності принесуть істотні стратегічні перемоги.
Кайдзен не підходить для тих, хто чекає швидких результатів. Це не інструкція зі збільшення продажів, а повноцінна філософія, яка охоплює кожного співробітника компанії. Після впровадження системи кількість персоналу можна скоротити на 20–50%. А кожен співробітник, що залишився в компанії, буде не просто щодня робити свою роботу, а постійно шукати можливості зробити її кращою, прагнутиме створювати і впроваджувати ефективні зміни. Ці зміни здебільшого не потребують фінансових вкладень, а лише концентрації людей на своїх обов’язках.