Огляд законодавства

Огляд законодавства за жовтень 2014 року

Податки

ПДВ

Кабінет Міністрів України постановою «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» від 16.10.2014 р № 569 затвердив порядок електронного адміністрування ПДВ.

Кабмін визначив, що відкривати спецрахунки з ПДВ і здійснювати їх обслуговування буде Держказначейство.

Так, електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДФСУ після присвоєння особі індивідуального податкового номера платника податку направляє казначейству.

У такому реєстрі вказуються найменування або прізвище, ім'я та по батькові платника податку, податковий номер або номер та серія паспорта (для підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податків і дата реєстрації його платником податку.

Датою початку здійснення платником податку операцій з використанням електронного рахунку є дата реєстрації її платником податку (для платників податків, зареєстрованих до 1 січня 2015 року − 01.01.2015 р).

Казначейство направляє ДФСУ повідомлення про відкриття електронного рахунку платника податку не пізніше наступного робочого дня з моменту його відкриття. Після надходження такого повідомлення ДФСУ інформує платника податків про реквізити його електронного рахунку.

Ця постанова набирає чинності з дня опублікування, крім пункту 1, який вступить в силу 01.01.2015 року.

Державна фіскальна служба України в листі від 16.10.2014 року 5229/6/99-99-19-03-02-15 надала роз'яснення з питання оподаткування ПДВ мобілізації транспортних засобів.

У разі залучення транспортних засобів відповідно до мобілізаційного плану України для забезпечення потреб Збройних Сил перехід права власності не відбувається. Така передача здійснюється на умовах повернення транспортних засобів (тобто відбувається передача в тимчасове користування), а тому в обліку платника ПДВ, який передає в користування авто, така передача не визначається як об'єкт оподаткування, оскільки не відбувається операція з поставки товару.

Підстави для коригування податкового кредиту або визнання умовного продажу також відсутні.

Якщо після мобілізації транспортний засіб не повертається підприємству і по ньому нараховується компенсація, то така компенсація розглядається як оплата вартості такого транспортного засобу. В цьому випадку транспортний засіб визнається проданим за бюджетні кошти, і на дату отримання таких коштів (компенсації) повинні бути визначені податкові зобов'язання з ПДВ.

Порядок компенсації шкоди, заподіяної транспортним засобам в результаті їх залучення при мобілізації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Державна фіскальна служба України в листах від 25.09.2014 року № 3945/6/99-99-19-03-02-15 і від 04.09.2014 року № 3717/7/99-99-19-03-02-17 пояснила, як обкладати ПДВ поставку житла.

Якщо будівництво житла здійснюється силами замовника з наступним оформленням на нього правовстановлюючих документів, то, на думку фіскалів, першою поставкою житла в цьому випадку буде операція з поставки послуг зі спорудження такого житла, які надаються генпідрядною організацією замовнику. Передача ж житла фізособам за договорами підряду буде вже другою поставкою і, отже, не обкладається ПДВ.

Якщо ж умовами договору фінансування будівництва передбачено, що кошти у вигляді забезпечувальних платежів зараховуються в оплату готового новозбудованого житла, то на дату отримання зазначених коштів податкові зобов'язання по ПДВ забудовником не нараховуються за умови, що такі кошти отримані для здійснення операцій з поставки житла (об'єктів житлового фонду), які звільняються від обкладення ПДВ.

Податок на прибуток

Державна фіскальна служба України в листі від 04.09.2014 року № 3699/7/99-99-19-02-01-17 розглянула питання щодо сплати авансових платежів платником податку, який з початку 2014 звільнений від обкладення податком на прибуток, але за підсумками роботи 2013 його сукупний дохід від господарської діяльності становив понад 10 мільйонів гривень.

Податковим кодексом України передбачено надання декларації та фінзвітності за I квартал тільки в разі неотримання прибутку або отримання збитку.

При таких умовах авансові внески у II−IV кварталах звітного року не сплачуються, а податкові зобов'язання визначаються на підставі декларації за підсумками I півріччя, трьох кварталів та за рік.

Тобто, чинним законодавством не передбачена можливість несплати щомісячних авансових внесків з податку на прибуток протягом дванадцятимісячного періоду, в разі перебування на пільговому режимі оподаткування в попередньому (останньому) річному звітному податковому періоді.

Водночас, зайво сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику. При цьому у платника податків повинен бути відсутній податковий борг.

Повернення платнику податків переплати здійснюється на підставі заяви про таке повернення протягом 1095 днів з дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Державна фіскальна служба України у листі «Про оподаткування податком на додану вартість» від 09.10.14 р. № 6875/7/99-99-19-03-02-17 роз'яснила, коли застосовують 7% ПДВ при постачанні медвиробів.

Отже, це мають бути медичні вироби, зазначені в постанові КМУ «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» від 03.09.14 р. № 410 (далі – Перелік), а також  медичні вироби, що мають відповідне маркування для встановлених у Переліку товарних позицій.

Медвироби, які не увійшли до Переліку, оподатковують за ставкою ПДВ 20% незалежно від того, чи їх постачають на митній території України, чи ввозять на неї.

Державна фіскальна служба України в листі від 09.09.2014 року № 3119/6/99-99-19-02-02-15 надала роз'яснення з питання відображення у звітності авансових внесків при виплаті дивідендів.

У декларації з податку на прибуток зменшення нарахованої суми податку здійснюється шляхом заповнення додатка ЗП, сумарне значення якого переноситься до рядка 13 «Зменшення нарахованої суми податку».

Показник рядка 13.5.1 є складовим рядка 13 додатка ЗП до декларації, на суму якого зменшується розрахунок податку на прибуток за звітний період при нарахуванні податку.

Алгоритм формування значення рядка 13.5.1 додатка ЗП до декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженої наказом Міндоходів від 30.12.2013 року № 872,  аналогічний алгоритму заповнення рядка 13.5.1 додатка ЗП до декларації за формою, затвердженою наказом № 1213.

Якщо сума авансових внесків з податку на прибуток, сплачена при виплаті дивідендів, перевищує суму таких авансових внесків, то сума перевищення зараховується у зменшення авансових внесків в наступних звітних місяцях до повного її погашення.

Таке зменшення здійснюється на підставі заяви платника податків, поданої до територіального органу ДФСУ.

ПДФО

Державна фіскальна служба України в листі від 25.09.2014 року №3933/6/ 99-99-17-03-03-15 нагадала, що до складу оподатковуваного доходу платника не включаються доходи у вигляді процентів на поточні банківські рахунки, за якими здійснюються виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат. Ознаки таких рахунків визначаються Національним банком України.

Банк для зарахування зазначених виплат відкриває фізособі окремий поточний рахунок або використовує вже відкритий для цих цілей рахунок.

Для відкриття окремого рахунку клієнт зобов'язаний в заяві про відкриття поточного рахунку в рядку «Додаткова інформація» вказати, що рахунок відкривається для зарахування заробітної плати, стипендії, пенсії, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат. Для чинного поточного рахунку така інформація визначається в додатковій угоді до договору банківського рахунку.

Фахівці відомства підсумували: якщо фізособі відкрито окремий рахунок, то доходи у вигляді нарахованих відсотків на зарплату, стипендію, пенсію, соцдопомогу або інші соцвиплати не обкладатимуться ПДФО.

Разом з тим, якщо фізособа отримає на такий рахунок будь-які інші доходи, нараховані відсотки за таким банківським рахунком включатимуться до загального оподатковуваного доходу і обкладатимуться ПДФО в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для обкладення відсотків.

Нагадаємо, Нацбанк вже заборонив використовувати зарплатні картки для зарахування інших платежів.

ЄСВ

Державна фіскальна служба України відкликала спільного з Пенсійним фондом України листа від 22.07.2014 року № 127/7 / 99-99-17-03-01-17; 19426/05-10, в якому були роз'яснені нюанси відображення середньої заробітної плати мобілізованих робітників у звіті з ЄСВ.

Фіскали відзначають, що на сьогодні відсутній порядок відшкодування компенсаційних виплат з бюджету в межах середнього заробітку мобілізованих робітників. Отже, з виплаченої середньої зарплати працівнику, покликаному захищати Батьківщину, ЄСВ має бути нарахований, утриманий і відображений у звіті з ЄСВ на загальних підставах.

У той же час, представники служби запевнили, що штрафувати за донарахування ЄСВ при перерахунку середнього заробітку мобілізованих робітників вони не будуть. Роботодавцям же для цього слід подбати про наявність копій військових квитків встановленої форми та довідок про призов військовозобов'язаних на військову службу, виданих військкоматом.

Інші податки і збори

Кабінет Міністрів України постановою від 01.10.2014 року № 499 уточнив строки прийняття та задоволення заявок на акцизні марки.

Отже, відтепер підприємства, що є виробниками та імпортерами алкогольних напоїв і тютюнових виробів (далі − покупці марок), повинні щомісяця до 10 числа подавати територіальному органу ДФСУ такий пакет документів:

- попередню заявку-розрахунок щодо потреби в марках за їх видами;

- платіжний документ на перерахування плати за марки з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення;

- звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці.

Задоволена така заявка буде через 2 місяці. Крім того, до 20 числа місяця, в якому подана заявка-розрахунок, покупець марок може відкоригувати кількість і види марок в бік збільшення не більше ніж на 40% шляхом подачі додаткової попередньої заявки-розрахунку.

Невикористані неушкоджені марки приймаються органом ДФСУ. Покупець марок подає заяву про повернення сплаченої суми акцизного податку або про залік її в рахунок майбутніх платежів. Оформлені належним чином невикористані (неушкоджені) марки, повертаються органу ДФСУ разом з реєстром марок. Податківці складають акт про приймання повернутих марок. Повернуті невикористані марки можуть бути повторно видані органом ДФСУ за заявою покупця, який їх повернув. При цьому плата за марки не стягується.

Державна фіскальна служба України в підкатегорії 116.10 ЗІР надала таке роз'яснення: оскільки поставка товарів, які мають митний статус українських, із материкової України у ВЕЗ «Крим» прирівнюється до митного режиму експорту, підакцизні товари, що постачають на територію ВЕЗ «Крим», маркуються, якщо це передбачено умовами угоди на експорт.

Окрім цього, фіскали зауважили, що операції з вивезення (експорту) підакцизних товарів (продукції) за межі митної території України акцизним податком не обкладають. При цьому вивезеними чи експортованими за межі митної території України товари вважаються, якщо їх вивезення (експортування) засвідчено належно оформленою митною декларацією.

Мобілізація та АТО

Президент України підписав Закон «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.14 № 1669-VII.

Законом встановлено тимчасові преференції для бізнесу та громадян із зони АТО.

Зокрема, суб'єктам господарювання та громадянам не матимуть права нараховувати пеню та/або штрафи на основну суму кредитів та позик із 14.04.14 року (дата початку проведення АТО). Якщо вони вже були нараховані, їх буде скасовано.

Також ввели мораторій на нарахування пені громадянам за несвоєчасне внесення платежів за житлово-комунальні послуги. А тим, хто вже сплатив такі суми, що нараховані з 14.04.14 року, їх зарахують у майбутні платежі за зазначені послуги.

Також органам держнагляду за госпдіяльністю заборонили перевіряти суб'єктів господарювання (окрім суб'єктів із високим ступенем ризику).

Суб'єктам господарювання, у яких у період проведення АТО закінчився строк дії ліцензій та документів дозвільного характеру, його автоматично продовжать до завершення АТО.

Підприємства, що діють на території АТО, можуть не сплачувати земподаток та орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності.

На період дії закону іпотекодержатель не може набути у власність та реалізувати нерухоме майно в іпотеці, що розташоване на території АТО й належить громадянам (у т.ч. підприємцям), або юрособам — суб'єктам малого й середнього підприємництва.

Виселяти таких осіб із приміщень забороняється.

Платники єдиного внеску, розташовані на території АТО, звільнені від його сплати, починаючи з 14.04.14 р. Штрафні та фінансові санкції за невиконання обов'язків платника єдиного внеску за цей період також не застосують (або скасують).

Закон набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення АТО, крім п. 4 ст. 11 «Прикінцеві та перехідні положення».

Кабінет Міністрів України постановою «Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» від 01.10.14 р. № 509 затвердив порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік переселенців із Криму та районів АТО.

Для оформлення такої довідки повнолітня особа має звернутися до органів соцзахисту населення особисто або через законного представника із заявою встановленої форми та паспортом (документом, що його замінює). За неповнолітніх, які переміщуються без батьків або інших членів сім’ї, таку заяву подає опікун, піклувальник або ж законний представник. Окрім того, приймати заяви та видавати довідки також можуть, зокрема, працівники ЖЕКів або інші уповноважені особи за місцепроживанням переселенців.

Якщо заяву подає законний представник переселенця, він додає до неї документи, що посвідчують його особу та підтверджують повноваження як представника (останній документ батьки та усиновлювачі можуть не подавати).

Наголошуємо, що довідку переселенець отримує безоплатно в день подання заяви.

При зміні місця тимчасового перебування за довідкою треба звернутися до іншого органу соцзахисту (при цьому попередню вилучать). Якщо довідку втратили або зіпсували, то в органах соцзахисту можна отримати дублікат (за заявою власника довідки). Такий документ потрібен для отримання щомісячної грошової допомоги.

Нагадуємо, що платників податків із кримською «пропискою» обліковуватимуть в Генічеській ОДПІ.

Кабінет Міністрів України постановою «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 01.10.14 р. № 531 визначив, що переміщені з Криму та зони АТО працівники або добровільно застраховані особи мають право на матзабезпечення та соцпослуги, якщо страховий випадок настав до моменту переміщення застрахованої особи.

Таку допомогу їм нададуть за фактичним місцем проживання (перебування).

Отримати матзабезпечення та соцпослуги можна, подавши  документи, які підтверджують право застрахованих осіб на їх надання. Якщо таких документів немає, допомогу надаватимуть на підставі відомостей із Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Якщо цей Реєстр не містить необхідних відомостей, таких осіб не кинуть напризволяще і нададуть допомогу в мінімальному розмірі. Після надходження документів, що підтверджують право застрахованих осіб на її надання, суми допомоги перерахують.

Тимчасово окуповані території

Кабінет Міністрів України постановою «Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» від 01.10.14 р. № 509 затвердив порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік переселенців із Криму та районів АТО.

Для оформлення такої довідки повнолітня особа має звернутися до органів соцзахисту населення особисто або через законного представника із заявою встановленої форми та паспортом (документом, що його замінює). За неповнолітніх, які переміщуються без батьків або інших членів сім’ї, таку заяву подає опікун, піклувальник або ж законний представник. Окрім того, приймати заяви та видавати довідки також можуть, зокрема, працівники ЖЕКів або інші уповноважені особи за місцепроживанням переселенців.

Якщо заяву подає законний представник переселенця, він додає до неї документи, що посвідчують його особу та підтверджують повноваження як представника (останній документ батьки та усиновлювачі можуть не подавати).

Наголошуємо, що довідку переселенець отримує безоплатно в день подання заяви.

При зміні місця тимчасового перебування за довідкою треба звернутися до іншого органу соцзахисту (при цьому попередню вилучать). Якщо довідку втратили або зіпсували, то в органах соцзахисту можна отримати дублікат (за заявою власника довідки). Такий документ потрібен для отримання щомісячної грошової допомоги.

Нагадуємо, що платників податків із кримською «пропискою» обліковуватимуть в Генічеській ОДПІ.

Кабінет Міністрів України постановою «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 01.10.14 р. № 531 визначив, що переміщені з Криму та зони АТО працівники або добровільно застраховані особи мають право на матзабезпечення та соцпослуги, якщо страховий випадок настав до моменту переміщення застрахованої особи.

Таку допомогу їм нададуть за фактичним місцем проживання (перебування).

Отримати матзабезпечення та соцпослуги можна, подавши  документи, які підтверджують право застрахованих осіб на їх надання. Якщо таких документів немає, допомогу надаватимуть на підставі відомостей із Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Якщо цей Реєстр не містить необхідних відомостей, таких осіб не кинуть напризволяще і нададуть допомогу в мінімальному розмірі. Після надходження документів, що підтверджують право застрахованих осіб на її надання, суми допомоги перерахують.

Державна фіскальна служба України на своєму офіційному сайті повідомила: якщо юрособа-резидент України переводить свій бізнес з Криму на материкову Україну, її основні засоби (далі – ОЗ) та малоцінні швидкозношувані предмети (далі – МШП) не оподатковують і не обкладають ввізним митом. Але це стосується тих ОЗ та МШП, які підприємство:

буде використовувати в господарській діяльності;

мало на балансі 01.01.14 р. у вільному обігу на території України.

Так, підтвердженням наявності ОЗ на балансі для митників може стати виписка з Рахунку 10 „Основні засоби”.

Складаючи митну декларацію, в її графі 36 тимчасово зазначають код звільнень щодо сплати мита «166», а у графі 47 − умовно нараховані податки зі способом платежу «06».

Державна фіскальна служба України у листі  «Про сертифікат про походження товару форми «У-1» від 07.10.14 р. № 6547/7/99-99-29-02-08-17 повідомила, що кримські товари ввозитимуться лише із сертифікатом про походження.

Нагадаємо, що з 27 вересня територію окупованого Криму оголошено вільною економічною зоною на найближчі 10 років. На території півострова створено й вільну митну зону, а товари, вироблені, достатньо перероблені чи ввезені на митну територію України та випущені для вільного обігу на окупованому півострові, вважають товарами українського походження. Вільно переміщувати їх на іншу територію України можна за умови подання сертифіката про походження товару, виданого торгово-промисловими палатами на материковій частині України.

У зв’язку із цим податківці повідомили: для підтвердження походження товару з ВЕЗ «Крим» потрібно озброїтися сертифікатом про походження товару форми «У-1». Такий документ обов’язково потрібно засвідчити печаткою і підписами уповноважених осіб торгово-промислової палати.

Державна фіскальна служба України в підкатегорії 116.10 ЗІР роз’яснила особливості постачання тютюну та алкоголю у ВЕЗ «Крим». Поставка товарів, які мають митний статус українських, із материкової України у ВЕЗ «Крим» прирівнюється до митного режиму експорту, підакцизні товари, що постачають на територію ВЕЗ «Крим», маркуються, якщо це передбачено умовами угоди на експорт.

Окрім цього, відомство нагадало, що операції з вивезення (експорту) підакцизних товарів (продукції) за межі митної території України акцизним податком не обкладають. При цьому вивезеними чи експортованими за межі митної території України товари вважаються, якщо їх вивезення (експортування) засвідчено належно оформленою митною декларацією.

Міністерство внутрішніх справ України видало наказ «Про затвердження зразка та Порядку видачі довідки, що підтверджує місцеперебування громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території або переселилися з неї, та зразка письмової заяви» від 26.09.14 р. № 997. Щоб засвідчити адресу, за якою громадяни України, які проживають в Криму або переселилися з нього, можуть отримувати офіційну кореспонденцію, їм слід звернутися до будь-якого відділення міграційної служби за отриманням довідки.

Наразі визначено порядок видачі такої довідки. Для її оформлення необхідно подати:

  • письмову заяву;
  • паспорт громадянина України чи інший документ, до якого вносять відомості про реєстрацію місця проживання.

Визначено й форми зазначених заяви та довідки.

Міністерство соціальної політики України наказом “Про затвердження форми заяви про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції” від 08.10.14 р. № 738 затвердило форму заяви про взяття на облік особи, яка переміщується з Криму або району проведення антитерористичної операції.

Із цією заявою та паспортом (або з іншим документом, який посвідчує особу) переселенці мають звертатися до підрозділу з питань соцзахисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад. Усе це необхідно для отримання відповідної довідки про взяття на облік, яка дозволить переселенцям отримувати грошову допомогу (але не довше 6 місяців) для оплати житла та комунальних послуг, доки переселенці не влаштуються на роботу.

Контроль і відповідальність

Національний банк України в листі від 27.10.2014 року № 18-112/62138 ще раз нагадав банкам про незастосування штрафних санкцій.

Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 року № 1669-VII (набрав чинності 15.10.2014) встановлено обов'язок для банків скасувати пеню та/або штрафи, нараховані на основну суму заборгованості за зобов'язаннями за кредитними договорами та договорами позики в період проведення АТО громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися в період з 14 квітня 2014 з населених пунктів, де проводилась АТО.

Зазначене вище стосується в тому числі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які здійснюють (здійснювали) свою господарську діяльність на території цих населених пунктів.

Нацбанк України наполягає на необхідності суворого та безумовного дотримання банками положень Закону і повідомляє, що невиконання законних вимог є підставою для застосування до порушників адекватних заходів впливу.

Праця та заробітна плата

Міністерство соціальної політики України у листі “Про строки позовної давності, що застосовуються до трудових спорів” від 06.10.14 р. № 3050/0/06/14 роз’яснило порядок застосування позовної давності в трудових спорах (ст. 258 ЦКУ). Згідно зі ст. 259 ЦКУ загальна позовна давність, установлена законом (3 роки), може бути збільшена за домовленістю сторін (у письмовій формі).

Проте скоротити строки за домовленістю − зась. Власне, усі питання щодо строків позовної давності у сфері трудових відносин регулює КЗпП, а не ЦКУ. Адже в ст. 9 ЦКУ зазначено: його положення застосовуються до врегулювання відносин, що виникають у сферах використання природних ресурсів та охорони довкілля, а також до трудових та сімейних відносин, якщо вони не врегульовані іншими актами законодавства. Натомість усі нюанси трудових відносин досить зрозуміло описані в КЗпП. 

У Мінсоцполітики зазначили: працівник може звернутися із заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до районного, районного в місті, міського чи міськрайонного суду в тримісячний строк від дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права. У справах про звільнення − у місячний строк із дня вручення копії наказу про звільнення або з дня видачі трудової книжки.

У разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком. А всі умови договору про працю, які погіршують становище працівників порівняно із законодавством України про працю, є недійсними (ст. 9 КЗпП).

Національна служба посередництва і примирення України (далі – НСПП) наказом від 26.09.14 р. № 65 «Про затвердження Положення про порядок і строки розгляду роботодавцем або уповноваженою ним особою, організацією роботодавців, об'єднанням організацій роботодавців вимог найманих працівників, профспілки» затвердила нове Положення про порядок і строки розгляду роботодавцем або уповноваженою ним особою, організацією роботодавців, об'єднанням організацій роботодавців вимог найманих працівників, профспілки (далі − Положення).

Документ поширюється і на організації роботодавців та об'єднання організацій роботодавців. Також у новому Положенні визначено момент виникнення колективного трудового спору (конфлікту) − цьому відведено окремий розділ. У ньому зазначено: колективний конфлікт виникає з моменту, коли уповноважений представницький орган найманих працівників або профспілки одержав від роботодавця повідомлення про повну або часткову відмову в задоволенні колективних вимог і прийняв рішення про незгоду з ним. Колективний трудовий спір виникатиме і з моменту, коли строки розгляду вимог закінчилися, а відповіді від роботодавця не надійшло.

Окрім цього, про виникнення колективного конфлікту орган, який представляє інтереси найманих працівників або профспілки, зобов'язаний у триденний строк письмово поінформувати роботодавця, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням підприємства та НСПП (у разі виникнення спору на національному і галузевому рівні) або відділення НСПП (у разі виникнення спору на виробничому і територіальному рівні).

Національна служба посередництва і примирення України затвердила  наказом «Про затвердження Положення про порядок формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілок» від 26.09.14 р. № 66 нове Положення про порядок формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілок (далі – Положення).

У новому Положенні прописали підстави для припинення повноважень осіб, які входять до складу органу, що представляє інтереси найманих працівників у колективному трудовому спорі. Повноваження припиняють, зокрема, якщо представник:

 — здійснив самовідвід;

 — не виконав своїх обов'язків перед найманими працівниками в колективному трудовому спорі;

 — перебуває в тривалому службовому відрядженні;

 — перебуває в складі ЗСУ.

У роботі загальних зборів (конференції) найманих працівників має право брати участь, зокрема, не тільки роботодавець (раніше власник) чи вповноважений ним орган, а й організація роботодавців чи об'єднання таких організацій.

Норми представництва найманих працівників залишили на тому самому рівні.

Також оновлено форми протоколів зборів найманих працівників та конференції найманих працівників, якими оформлюють їх вимоги.

Бухгалтерський облік і звітність

Міністерство інфраструктури України в листі від 28.05.2014 року № 5615/25/10-14 повідомило: якщо покупець перевозить власними автомобільними транспортними засобами товар, право власності на який за договором вже перейшло до нього, то у водія повинні бути такі документи:

- накладна або інший документ, що підтверджує право власності на вантаж;

- посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії;

- реєстраційний документ на транспортний засіб або інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження транспортним засобом;

- талон про проходження державного технічного огляду;

- поліс (сертифікат) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.

Як бачимо, товарно-транспортна накладна (далі – ТТН) до цього переліку не входить. Отже, якщо покупець самостійно забирає товар у постачальника, ТТН не потрібна.

Міністерство фінансів України в листі від 24.09.2014 року № 31-11410-07-10/24641 роз'яснило, як, на його думку, необхідно відображати в бухобліку операції з продажу боргових цінних паперів в іноземній валюті, що утримуються підприємством до погашення.

Відомство справедливо зазначило, що статті боргових цінних паперів, емітованих в іноземній валюті, відносяться до монетарних. Ознаки монетарності при цьому слід шукати в п. 4 П (С) БО 21.

Одночасно фахівці Мінфіну нагадали загальний порядок визначення курсових різниць від зміни валютного курсу для перерахунку статей боргових цінних паперів. Отже, курсові різниці слід визначати:

- під час первісного визнання із застосуванням валютного курсу на початок (станом на 0 годин) дня дати здійснення операції;

- на кожну дату балансу ( станом на 14 годин дати балансу);

- на дату проведення господарської операції (застосовується валютний курс на початок дня дати здійснення операції), зокрема, нарахування амортизації дисконту (премії), продажу, погашення і т. д.

Разом з тим, сума амортизованої собівартості і амортизація дисконту (премії) боргових цінних паперів, емітованих в іноземній валюті, визначаються у валюті на звітну дату з перерахунком в гривню з відповідним відображенням курсових різниць у складі інших доходів (витрат).

У підсумку Мінфін зазначив, що в разі продажу боргових цінних паперів їх собівартість дорівнює сумі амортизованої собівартості, розрахованої в іноземній валюті і перерахованої у гривню за курсом на дату продажу з віднесенням курсової різниці (за наявності) до інших доходів (витрат).

В свою чергу, для визначення фінансового результату за такою операцією порівнюється дохід, отриманий від продажу цінного паперу, і його собівартість.

В додатку до листа Мінфін навів приклад розрахунку зміни балансової вартості цінних паперів унаслідок амортизації премії на дату балансу.

Ринок фінансових послуг

Національний банк України постановою від 03.10.2014 року № 626 пом'якшив вимоги до проведення деяких валютних операцій.

Тепер заборона на проведення платежів в іноземній валюті за імпортними договорами, ввезення продукції за якими оформлене на підставі ввізної митної декларації, з моменту підготовки якої минуло більше 180 днів, не поширюється на виробників сільськогосподарської продукції, а також на операції з участю іноземних експортно-кредитних агентств та операції з акредитивами.

Разом з тим нерезидентам можуть бути оплачені валютою, зокрема, туристичні, транспортні та комунікаційні послуги, експлуатаційні витрати для транспортних засобів, що виконують рейси за межі України, а також інші специфічні послуги. Крім того, дозволені валютні перекази благодійними організаціями благодійної допомоги для оплати лікування фізичних осіб.

Національний банк України листом від 01.10.2014 року № 25-110/55892 заборонив використовувати зарплатні картки для зарахування інших платежів.

Такі нововведення пов'язані з тим, що 2 серпня вступили набрали чинності зміни щодо оподаткування ПДФО доходів у вигляді відсотків за поточними банківськими рахунками. Винятки становлять доходи у вигляді зарплати, стипендії, пенсії та інші соціальні виплати.

Банк повинен відокремлювати кошти, дохід у вигляді відсотків від яких включається до розрахунку загального оподатковуваного доходу платника податку, від неоподатковуваних доходів.

Фахівці Нацбанку підкреслили, що банк для зарахування виключно зазначених виплат відкриває фізичній особі окремий поточний рахунок або використовує вже відкритий для цих цілей рахунок (окремий рахунок).

Якщо у клієнта вже відкрито поточний рахунок у банку, на який здійснюється зарахування заробітної плати, стипендії, пенсії, соціальної допомоги та інших соціальних виплат, то відкривати окремий рахунок для таких надходжень не потрібно. Банку досить укласти з клієнтом додаткову угоду до договору банківського рахунку, де передбачити обмеження щодо зарахування коштів.

На окремий рахунок можуть бути зараховані:

- кошти, раніше помилково (надмірно) перераховані з цього окремого рахунку;

- кошти за повернуті товари або неодержані послуги, оплата за які була здійснена з цього окремого рахунку за допомогою електронного платіжного засобу.

Якщо у клієнта є бажання користуватися іншими банківськими послугами, в тому числі отримувати кредит овердрафт, здійснювати зарахування інших надходжень, то він може відкрити для цих цілей ще один поточний рахунок.

Інше

Державна фіскальна служба України в листі від 12.09.2014 року № 4352/7 / 99-99-10-02-02-17 узагальнила судову практику оскарження податкових перевірок, зокрема, щодо оскарження направлень на перевірку та актів перевірок.

Розглянемо найбільш важливі моменти:

1) наказ на проведення перевірки може бути оскаржений в суді на підставі недотримання податківцями вимог гл. 8 Податкового кодексу України щодо підстав та умов проведення перевірок, а також порядку допуску посадових осіб до їх проведення;

2) оскарження рішень щодо призначення та/або проведення перевірок (у тому числі наказів на проведення) можуть бути задоволені тільки в тому випадку, якщо до моменту винесення судового рішення контролюючі органи так і не були допущені до проведення перевірки. Після проведення перевірки права платників податків можуть порушити лише наслідки перевірки, а не факт її проведення;

3) у суді може бути розглянуто питання щодо правомірності призначення та/або проведення невиїзної документальної перевірки незалежно від того, чи відбулася така перевірка під час судового процесу.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра