Пандемія COVID-19 стала унікальним драйвером змін і небачених досі трансформацій. Зокрема, багато компаній, які раніше опиралися цифровізації бізнесу, прийняли її як неминучу буденність. Більшість із них успішно адаптувалися до ситуації й поступово охоплюють дедалі більшу частку ринку, витісняючи конкурентів.
Мета трансформаційних перетворень
За прогнозами експертів, уже в найближчі п’ять років обов’язковими атрибутами чи не кожної успішної компанії стануть проєктний підхід до бізнесу і використання data-driven рішень, машинного навчання та штучного інтелекту, а також сучасних способів комунікації та безперервного трекінгу ефективності персоналу. Уміння швидко змінюватися в умовах постійної цифровізації – ось головна конкурентна перевага, яку варто взяти до уваги. Тому й не дивно, що більшість компаній проходять через цифрову трансформацію бізнесу, що зумовлено зростанням популярності нових технологій і розумінням їх переваг.
Багато хто вважає, що цифрова трансформація – це просто впровадження нових технологій у традиційний алгоритм діяльності компанії. Одне лише використання блокчейну, штучного інтелекту, big data або роботів чи дронів не зробить вашу компанію цифровою. Технології – це частина мозаїки, яка складається в інноваційне полотно. А її основний, сполучний елемент – люди. Digital і big data – лише інструменти перетворення, а не самоціль. Мета ж будь-яких трансформаційних змін – підвищити ефективність роботи компанії: витрачати менше, заробляти більше, обходити конкурентів і перевершувати результати діяльності попередніх років. Щоб досягти цього, потрібно робити ставку на розвиток потенціалу співробітників. Саме вони взаємодіють і з новим обладнанням, і з новими програмами, і з клієнтами.
Алгоритм проведення цифрової трансформації
Універсального рецепту немає. Кожна компанія по-різному накопичує дані, використовує у своїй роботі різні технології і робить ставку на певні навички працівників. Але є загальні рекомендації, які підходять для трансформації будь-якого бізнесу.
Формування команди трансформації
Зазвичай у команду трансформації обов’язково входять керівник компанії, HR-директор і керівник IT-департаменту або технічний директор, а також інші представники топменеджменту. Разом вони повинні провести серйозну підготовчу роботу, без якої будь-які ініціативи в change-менеджменті не мають сенсу.
Визначення стратегії розвитку
Основна мета будь-якої трансформації – підвищити ефективність роботи компанії. Але кожен визначає її по-різному, тому команді з топменеджменту потрібно дійти єдиної думки щодо подальшого розвитку бізнесу. Інколи доводиться формулювати з нуля або корегувати місію, бачення, стратегію і цінності компанії, а також вибудовувати нову культуру взаємодії працівників один з одним і з клієнтами з урахуванням як ринкового, так і внутрішнього контексту.
Оновлення моделі концепції
Коли є усвідомлення того, якою в ідеалі повинна бути ваша компанія, наступним кроком має бути опис, якою в такому разі мусить бути команда. Які знання і навички знадобляться співробітникам, щоб ефективно працювати з новими технологіями і вчасно реагувати на нові виклики. Чи поділяють вони цінності відкритості новому, прозорості бізнесу і крос-функціонального співробітництва? І чи готові в принципі до змін?
Для цього необхідно визначити, які компетенції знадобляться працівникам, щоб у компанії з’явилися критично важливі для її розвитку можливості й корпоративні цінності, що відповідають таким принципам роботи.
Виявлення й усунення розривів
Наступний етап – безпосередньо трансформація бізнесу. Щоб здійснити перехід з нинішнього стану в бажаний, потрібно виявити й усунути розриви в організаційних можливостях компанії та компетенціях членів команди.
Головними під час цифрової трансформації є саме digital-навички. Базова цифрова грамотність містить основи кібербезпеки і захисту даних, навички роботи з інформацією, статистикою й аналітикою, а також уміння користуватися сучасними таск-трекерами, месенджерами і рішеннями, які автоматизують рутинні завдання.
Щоб досягти успіху в цифровому світі, потрібно налагодити процес постійного розвитку наявних співробітників. Це означає, що потрібно оперативно визначати розриви в компетенціях і «підтягувати» працівників до потрібного рівня.
Упровадження програмних рішень
Сучасні технології змінюють наше життя і вносять істотні корективи в механізми роботи. Компаніям, що прагнуть надавати якісні послуги, критично важливо сьогодні використовувати можливості високотехнологічних рішень, упроваджуючи їх у свою щоденну практику.